Изследване влиянието на йога практиката върху устойчивостта на вниманието при деца от 6 до 10 год.


Изследване влиянието на йога практиката върху устойчивостта на вниманието при деца от 6 до 10 год.
А. Вълчева                              М. Маркова                          Н. Марков

Темата предизвика интересът ни с актуалността на проблема за устойчивостта на вниманието при новите поколения деца и практикуването на йога.  Един голям фактор, който определя вниманието това е неговата устойчивост. Устойчивостта на вниманието се свежда до продължително интензивно съсредоточаване на едни или други психични явления в зависимост от характера на дейността, която вършим. Необходимостта продължително време да задържаме своята психика върху обект характеризира устойчивостта на вниманието. Устойчивостта на вниманието показва продължителната интензивна и качествена работа Показателят устойчивост е преди всичко показател по отношение на времето, а то е функция на характера на дейността. (1)
С навлизането на новите поколения деца много родители и преподаватели установяват при тях проблем с устойчивостта на вниманието и концентрацията. Много от новите деца срещат трудности с обучителния процес, запомнят малко, разсеяни са и трудно задържат вниманието си за дълго върху определена тема или задача. Особено силно този проблем се проявява в началното училище, когато децата трябва да се включат в един по – дълъг по време обучителен процес.
Това вече е дотолкова наболял проблем, че дори ги диагностицират като деца със синдром на дефицит на внимание(ADD) (3). Смята се, че засяга 3 до 7% от децата в ранна училищна възраст. Пикова възраст на поява е между 6 и 7 години, но някои симптоми могат да се срещат още преди 5-годишна възраст и дори преди 2-годишна възраст. Оставено без лечение то често персистира в юношеството и в зряла възраст като излага индивида на сериозен риск от редица абнормности в личностното развитие и социалното функциониране.(2)
Над 5% от децата в района на Варна проявяват белези на синдрома на хиперактивността и дефицит на внимание. Това показват резултатите от проучване на лекарите от университетската болница "Св. Марина" в града, съобщи ръководителят на първа психиатрична клиника в болницата Риналдо Шишков, цитиран от БТА. Анкетата е обхванала 2000 ученици от различни селища в региона. Подобно проучване се прави за пръв път в България, а последните две години в САЩ със “Синдрома на хиперактивността и дефицит на внимание” са диагностирани между 5-8% от децата на възраст до 14 години. В Европа процентът е почти същият и тенденицята е да се запазва.(5)
Тази обезпокояваща информация налага да се търсят нови обучителни подходи и начини, чрез които да се повлияе върху устойчивостта на вниманието и концентрацията при децата.
Една от практиките, която се е доказала през годините като ефективна това е йога. Йога е древна наука за това как човек да живее хармонично, да развива както здраво и гъвкаво тяло, така и бистър ум и връзка с Божествената си природа.  При децата йога практиката развива опорно-двигателната система, скелета, мускулатурата и връзката между тях.. Подвижността, ловкостта и правилната стойка, са много ценни качества за телата на младите.  Същевременно йога оказва благоприятен ефект и върху контролиращите системи - нервна и ендокринна. Въздейства също върху метаболизма, храносмилателната и дихателната система. Йога практиките спомагат за хармоничното развитие на двете полукълба на мозъка, свързани съответно с логиката, рационалността и с креативността, въображението и интуицията.(6)
Дихателните практики /пранаяма/ освобождават ума от натрупания стрес, увеличават способността на децата да възприемат и разбират информацията. Йога практиките помагат на децата да подобрят концентрацията си, да балансират материалното и духовното, да развият правилно тялото си, да дишат правилно. Учат ги как да релаксират и контролират емоциите си, за да не се достига до агресия, друга наболяла тема на обществото ни.
Йога практиките за деца са изключително забавни и лесни за изпълнение и могат да се прилагат както в специализирана  зала, така и в класната стая, на двора или сред природата.(4)
На база на теоретичния анализ формулираме следната работна хипотеза:
При системно практикуване на йога значително се повишава устойчивостта на вниманието при децата .
Целта на изследването е да се установи, че практиките по йога помагат да се повиши устойчивостта на вниманието при децата
Основни задачи:
1.      Да се разработят теоретичните основи на проблема
2.      Да се проведе изследване за въздействието на йога практиките върху устойчивостта на вниманието при децата
3.      Да се изведат изводи и препоръки за практиката

Предмет на изследването е въздействието на йога практиката върху устойчивостта на вниманието при децата.
Обект на изследването са 50 деца, на възраст от 6 до 10 години, от които 25 практикуват минимум два пъти седмично йога – експериментална група, а останалите 25 не практикуват йога – контролна група.
За решаването на задачите, постигането на целта и доказване на хипотезата е приложена комплексна методика от проучване на литературни източници, наблюдение, беседа.
За разкриване устойчивостта на вниманието е приложен теста – Коректурна проба
Получените резултати са получени чрез Математико – статистическа обработка на информацията ,  вариационен и графичен анализ за независими извадки

Изследването се проведе в рамките на 2 месеца от м. Февруари до м. Март 2011 година в градовете Варна и Нова Загора с 50 деца на възраст от 6 до 10 години.
При анализирането на резултатите се установи, че изследваните от контролната група са допуснали 71,44 грешки и са решили теста за 906,04 сек., Това показва, че вниманието на децата от контролната група е твърде разсеяно, което се дължи на допълнително напрежение при проведения експеримент. Коефициентите на внимание на контролната група са също ниски (виж табл.1). В процеса на практикуването на йога децата от същата възраст допускат 62% по – малко грешки при Р=99% достоверност. Което е показател, че те умеят по – лесно да се концентрират и по – правилно да изпълнят теста. Времето за решаване на теста е по – добър с 7%, при Р=82%, следователно е недостоверно. Характерно за тази възраст е по – бавното решаване на теста.

Коефициенти на вниманието
Табл.1
Покаазтел

група
Брой грешки
Х ср

Sn (n)

време t
Х ср
Sn (t)
V
К уст
К конц
А продукт
Контролна група
71.44
40.7237
906,04
153.0995
0.73
0,1746
1,38
1,01
Експериментална група
44
25.378797
842,92
177.84144
0.78
0,2791
2,22
1,73
Разлика в %
62%

7%

6.85%
60%
61%
71%
Р %

99%

82%
82%
99%
99%
99%

К уст . - коефициент на устойчивост на вниманието
К конц  - коефициент на концентрация /съсредоточеност/
V - интензитет /скорост на мисловната дейност/
A–  коефициент на продуктивност /психическата работоспособност/

Един от основните показатели за продължително и качествено извършване на умствена работа е устойчивостта на вниманието. Установи се, че експерименталната група има с 60% по – висока устойчивост на вниманието, отколкото контролната група. Според нас това е съвсем логично и естествено, тъй като практикуването на йога влияе върху усъвършенстването на психическите процеси, а от там и на вниманието. Следователно децата, които се занимават с йога могат да извършват много по-продължително време интензивна и качествена работа, отколкото децата, които не практикуват йога. Значителна роля за подобряването на устойчивостта на вниманието оказват дихателните йога практики, техниките за концентрация, визуализации и релаксации. /виж фиг.1/
Фиг.1 – Устойчивост на вниманието
Установява се, че се е подобрил значително и коефициента на концентрацията на вниманието, който се е увеличил с 61% при Р= 99%. Това е една от най – силнате страни на йога. Резултатите означават, че децата от експерименталната група много по – бързо и лесно могат да се съсредоточат върху определен урок и по този начин да го усвоят максимално добре. /фиг.2/
Фиг.2 – Концентрация на вниманието
Не се забелязват значителни различия в интензивността на вниманието. Това е естествено, тъй като позите в йога не изискват бързи движения.
Продуктивността на вниманието е от изключително голямо значение като показател на психическата работоспособност. От изключително значение е, че се е подобрила общата работоспособност на децата от експерименталната група с 71% спрямо децата от контролната. Това означава, че децата могат дълго време да издържат на по – големи натоварвания, по – ефективно да заучават уроците си и да имат по- добър успех.

Фиг.3 – Продуктивност на вниманието
На база на теоритичните обобщения и анализа на събрания емпиричен материал от проведените експериментални изследвания можем да направим следните изводи и препоръки:
1.      Практикуването на йога се отразява положително върху устойчивостта на вниманието на децата, което оказва влияние върху способностите им за продължително извършване на дадена дейност.
2.      Системното практикуване на йога положително повлиява върху съсредоточеността на вниманието на децата;
3.      В резултат на практикуването на йога значително се подобрява продуктивността на вниманието и общата психическа работоспособност на децата;

Препоръки:
  1. Да се обърне по-голямо внимание на влиянието на йога техниките – дишане, концентрация, релаксация и визуализация като средство за развитието на вниманието на децата;
2.      Да се практикува йога минимум 3 пъти седмично по един час, като инструмент за подобряване на вниманието и повишаване продуктивността на децата в училище;
3.      Да се въведе практикуването на йога в системата на физическото възпитание и спорта чрез занимания в детските градини и училищата или извънкласни занимания с деца от всички възрасти



 Използвана литература
    1. Минчев Б., Обща психология, С.2009
    2. Стамболова, С.Синдром на хиперактивност с дефицит на внимание, С, 2009
    3. A. Ross, S. Ross Hyperactivity. 1975.
    4. Luby Thia, Children’s book of yoga, 1998
    5. Ryan A. S., Nelson E. B. Assessing the Effect of Docosahexaenoic Acid on Cognitive Functions in Healthy, Preschool Children: A Randomised, Placebo-Controlled, Double-Blind Study. Martek Biosciences Corporation, Columbia, Maryland.
    6. Satyananda Swami, 1990, Yoga Education for Children

Няма коментари:

Публикуване на коментар